Himera remodelării centrului sau distanța dintre proiectele administrației și realitate. Pro Urbe dorește dezbatere pe tema remodelării centrului și propune o variantă realizabilă și logică.
Azi a apărut știrea conform căreia municipalitatea dorește să plătească un nou studiu de fezabilitate pentru parcarea subterană din piața Avram Iancu. O parcare mică, scumpă și inutilă. În paralel se desfășoară elaborarea unui proiect tehnic de remodelare a centrului care presupune două tuneluri pe sub bulevard: unul mai scurt, de aproximativ 250m, între strada Vasile Goldiș și strada Grigore Alexandrescu, și unul de 750m!! între strada Nicolae Bălcescu până aproape de Biserica Roșie! Cred că oricine care a trăit în Arad în ultimele decenii își dă seama că aceste proiecte sunt irealizabile.
Proiectele amintite mai sus ridică mari probleme de logică urbană: de ce ar trebui să facem o parcare de 100 locuri când la 300m putem face una de 500, sau, în cazul tunelurilor de sub bulevard, cum s-ar realiza aprovizionarea magazinelor/restaurantelor de pe centru? Se va căra marfa de la 300-400m de la capetele tunelului unde se poate opri? Sau de pe partea opusă a bulevardului? Sau cum? După părerea noastră aceste proiecte sunt despre cum să NU refacem centrul Aradului.
Municipalitatea nu a ieșit public cu nicio propunere de remodelare a centrului. Au fost doar comunicate de presă despre proiecte în derulare, dar nu s-a publicat niciun detaliu despre aceste proiecte, nici eventualele variante propuse. Nu o schiță, nu o simulare, nimic. Nu s-a inițiat o dezbatere, nu au fost implicați cetățenii urbei în proiect.
Prin urmare ieșim noi cu o propunere publică care să fie bază de plecare pentru o dezbatere pe tema reconfigurării bulevardului pe segmentul în cauză, între piața Avram Iancu și Primărie. Toate cele propuse mai jos se pot realiza simultan, fără afectarea traficului, la costuri incomparabil mai mici decât variantele vehiculate în presă și cu beneficii mai mari pentru oraș. Așteptăm părerile și propunerile dumneavoastră în comentarii, pe Facebook sau la adresa arad@prourbe.ro.
1. Reconfigurare carosabilului și trotuarelor
Pe bucata dintre Teatru și Primărie pe ambele laturi ale bulevardului ar trebui lățite trotuarele, și interzisă parcarea. Trebuie realizată o pistă de biciclete adevărată pe toată lungimea bulevardului. Soluția propusă este următoarea:
Principalele modificări ar fi următoarele:
- o singură bandă pe sens de 3,5 m, fără locuri de parcare
- alveole de oprire la fiecare 50m pentru aprovizionarea spațiilor comerciale și debarcarea pasagerilor. Alveolele permit oprirea simultană a 2 vehicule și vor fi monitorizate video. Oprirea mai lungă de 2 minute va fi taxată foarte scump.
- pistă de biciclete adevărată, separată de carosabil print-un parapet/gard metalic îmbrăcat de un gard viu prin care nu se poate trece. Asta ar împiedica opririle aiurea pentru debarcarea pasagerilor și ar proteja și bicicliștii de eventualele vehicule scăpate de sub control.
- Trotuar lat de 9,5 m care permite două rânduri de mese amplasate pe trotuar și asigură loc suficient pentru tranzitul pietonal
2. Tramvai gratuit pe centru
Ar trebui înființată o linie de tramvai Podgoria-Boul Roșu care să circule la 3-5 minute în regim gratuit. Să o numim linia 1. Celelalte linii ar trebui reconfigurate astfel:
Linia 2: Făt Frumos – Podgoria
Linia 3a: Podgoria – Renașterii – Voinicilor – Titulescu – Podgoria
Linia 3b: Podgoria – Titulescu – Voinicilor – Renașterii – Podgoria
Linia 4: Boul Roșu – Gara Aradul Nou
Linia 5: UTA – Pădurii – Boul Roșu
Linia din Grădiște ar trebui desființată. Și în acest moment este dublată de linii de autobuze. De asemenea ar trebui desființată linia spre Ghioroc și înlocuită cu o linie de autobuz.
Ca detaliu tehnic: bucla de întoarcere la Podgoria se poate realiza pe zona verde de vis-a-vis de catedrală, unde este momentan stația de tramvai spre centru. Conform datelor tehnice, un Imperio poate întoarce acolo.
3. Parcări P+R
Propunem realizarea a două parcări etajate Park & Ride cu 300-600 locuri. Cele două împreună ar costa mai puțin decât cel subteran propus sub piața Avram Iancu. Momentan sunt 440 locuri de parcare pe bulevard și 86+55 de locuri în parcările centrale dintre liniile de tramvai. În total 581 de locuri. Cele două parcări propuse împreună ar avea aproape dublul acestui număr. Practic s-ar tripla numărul locurilor de parcare pentru accesul în centru. Cele două parcări ar fi în următoarele locații:
- la Podgoria, lângă catedrală pe zona verde degradată din spatele stației de autobuz. Stația de autobuz ar trebui înglobată în această parcare, rezultând o stație acoperită, civilizată. Parcarea poate avea 3-4 nivele. Pentru comparație: amprenta la sol este ceva mai mult de jumătate a parcării de la Atrium Mall. Acolo pe 5 nivele sunt 1000 (o mie) de locuri de parcare.
- pe locul terenului de sport de la Moise Nicoară. Aici se poate realiza o parcare pe 2 nivele cu 500 de locuri și un teren modern de sport pe acoperișul parcării. Este la doar 300m de piața Avram Iancu și s-ar putea integra perfect cu proiectul de rabilitare a hotelului Parc. Moise Nicoară ar obține un teren de sport modern, unic în țară. Mai jos aveți un loc de joacă pe o clădire de parcare realizat la Copenhaga. La noi ar trebui făcut un teren de sport multifuncțional pentru toate categoriile de vârstă din Moise Nicoară.
4. Reconfigurarea pieței din fața primăriei
Prin reducerea traficului la o singură bandă pe segmentul Primărie-Teatru, majoritatea traficului ce vine dinspre Podgoria o va lua la stânga spre strada Xenopol. Și în momentul de față ar trebui făcute două benzi de mers stânga acolo, după remodelare va fi obligatoriu. Ar trebui în sfârșit scos pavajul de piatră cubică care face gălăgie, încurcă benzile și alunecă dacă e ud. Acela e pavaj ornamental pentru zone puțin circulate, nu pentru o piață în care trec peste zece de mii de mașini zilnic. A fost o idee nefericită pavarea pieței.
5. Simulare de trafic și dezbatere reală bazată pe cifre
Acestea sunt propunerile noastre pentru a avea o bază de pornire pentru o dezbatere reală. Nu dispunem de datele de care dispune primăria dar suntem capabili să facem o simulare de trafic pentru întregul segment Boul Roșu – Primărie pentru a demonstra că propunerea noastră este viabilă și din punct de vedere al traficului. De asemenea suntem deschiși la orice colaborare și putem organiza prin asociația noastră o dezbatere publică, în oricâte runde ar fi nevoie, pentru a ajunge la o soluție care să fie bazată pe cifre și pe idei realiste. Un tunel de la teatru până la primărie nu este o idee realistă.